Inbound marketing – ako na to?

Zjednodušene by sa dalo povedať, že inbound marketing sa snaží dostať meno svojej spoločnosti všade tam, kde ľudia hľadajú  a porovnávajú produkty. Na miesta, kde si ľudia vyberajú svojho predajcu. O akých miestach sa bavíme? Zamyslite sa sami. Ako sa rozhodujeme pri nákupe? Najčastejšie vyhľadávame produkty cez Google, necháme si poradiť od priateľov na sociálnych sieťach alebo dáme na rady uznávaných blogerov. Ako sa na tieto všetky miesta dostať? Kvalitným obsahom! Ak poskytnete unikátny, kvalitný a prospešný obsah,  ľudia budú na vaše stránky odkazovať a to je do veľkej miery základom úspešného SEO (nájdu si vás cez Google). Ak vytvoríte pútavý a zaujímavý obsah, bude sa šíriť sociálnymi sieťami alebo o ňom napíše nejaký blog (magazín, odborný web…).

Zložky inbound marketingu

Zložky inbound marketingu

Cieľom  inbound marketingu je teda vytvorenie obsahu prospešného pre užívateľa a získanie si jeho pozornosti. i.m. sa snaží v prvom rade pomáhať. Napríklad pri nákupnom procese v štádiu rozhodovania ponúkne relevantné informácie, ktoré uľahčia výber konkrétneho produktu. Typickým je obojstrannosť komunikácie. Presným opakom je outbound marketing, pri ktorom ide o  jednostrannú komunikácia s jediným cieľom – predať .  Ďalším rozdielom medzi i.m.  a o.m.  je finančná náročnosť kampaní.  Pri outbound marketingu hrá najdôležitejši úlohu výška rozpočtu (čím vyšší rozpočet, tým lepšie výsledky). Pri i.m. ide v prvom rade o kreatívnosť a využitie intelektuálneho potencionálu marketéra.

 

Hodnotný obsah:

 

  1. Návody – asi najjednoduchší spôsob toho, ako ukázať vašej cieľovej skupine, že sa niečomu rozumiete. Ak ste stolár, môžete si spraviť blog o tom, ako správne montovať nábytok alebo ako postupovať pri lepení  dreva. Tento obsah je užitočný a veľmi dobre sa šíri. Tvorba návodov si nevyžaduje finančnú investíciu, postačí váš čas a dobrý prehľad v danej oblasti.  Návody je možné publikovať na  firemnom webe, na blogu , FB atď.
  2. Online nástroje – Malá investícia do programátora vám umožní získať za pár € online nástroj, ktorý sa môže stať nástrojom vášho marketingového plánu. Ak už na trhu vo vašom obore obdobný nástroj existuje, nebojte sa . Pridajte nejakú výhodu alebo zvýšte komfort pri práci s vašim nástrojom.  Do tejto kategórie patria rôzne kalkulačky, analyzátory…
  3. eBook – Ak si myslíte, že vaše vedomosti by sa niekomu mohli hodiť a dokážete ich dostať do elektronickej podoby, neváhajte. Úspešným príkladom i.m.  je napríklad ebook od Michala Kubíčka : 50 spôsobov, ako na spätný odkaz ( http://ekniha.eu/michal-kubicek-jak-na-zpetny-odkaz/ ) . Kniha dokazuje, že je v danej oblasti odborníkom a ten kto využije jeho služby určite neurobí chybu. To isté ako o ebookoch platí aj o bežných knihách.
  4. Publikovanie poznatkov z konferencií a školení – toto ma napadlo pri čítaní blogu Jána Kvasničky  (http://blog.kvasnickajan.cz/barcamp-vsetin-2013-a-jeho-prubeh/ ).  Zverejnením svojich osobných postojov a vzťahom k jednotlivým účastníkom a ku konferencii samotnej dáva najavo svoj dobrý prehľad v tejto oblasti.  Spomenutí účastníci článok zdieľali a dali ho do pozornosti svojim priateľom a followerom.  Takto získal blog nových čitateľov a možno aj budúcich zákazníkov/spolupracovníkov.
  5. Recenzie, porovnania, testy – Akýkoľvek vami realizovaný test alebo test prebratý z iného zdroja a doplnení o relevantné informácie vám môže v marketingu dobre poslúžiť.
  6. Infografika – čoraz častejšia forma poskytovania informácií. Najväčšou výhodu je jednoduché zdieľanie na sociálnych sieťach. Stačí ak do spodnej časti  infografiky umiestnite svoje logo alebo napíšete adresu vášho webu ako zdroj informácií. Zamerajte sa ale  iba na infografiky, ktoré sú relevantné k vašej cieľovej skupine (ak robíte daňového poradcu, spravte infografiku o zmenách v zákone a nie o trendoch v obliekaní).
  7. Spravte rozhovor s expertom vo vašom obore –Rozhovor publikujte na svojom webe alebo blogu.  Neviem čo viac k tomuto dodať.
  8. Oponujte – na počudovanie aj toto je forma inbound marketingu. Ak otvorene vystupujete voči niečomu, čo sa vám nepáči a dávate do pozornosti váš osobný postoj, získate si veľa priaznivcov s rovnakými názormi.
  9. Publikujte zoznam vecí, čoho sa vyvarovať – napríklad pri eshope. Nemusíte hovoriť, že sú vaše produkty tie najlepšie. Zostavte zoznam vecí, ktorých sa pri výbere produktu treba vyvarovať, na čo si treba dávať pozor alebo na čom nešetriť.  Takýto zoznam by mal byť uvedený v samostatnom dokumente alebo na samostatnej podstránke webu (pre jednoduchšie zdielanie)
  10. Poukážte na problémy a navrhnite ich riešenie
  11. Publikujte online prezentácie alebo náučné videá  – Natočiť video alebo spraviť prezentáciu na slideshare.net vyžaduje už trocha technickejšie zdatnosti ( graficky atď.) Aj preto je v tejto oblasti u nás stále malá konkurencie.  Videonávody nie sú u nás také zaužívané ako v zahraničí. Dobrým príkladom i.m. sú  videá od Visibility (http://www.visibility.sk/blog/be-visible-videoblog-9-klucove-slova/ )
  12. Robte výskumy – spravte si anketu na webe a výsledok potom zverejnite. Údaje by mali byť samozrejme pre niekoho zaujímavé, hlavne pre našu cieľovú skupinu. Ľudia radi čítajú aj vaše vlastné štatistiky alebo skúsenosti z praxe.
  13. Povedzte niečo ako prvý

 

Vytvorenie kvalitného obsahu samé o sebe nie je Inbound marketingom. Musíme zabezpečiť, aby sa tento obsah šíril na miesta, kde osloví  zákazníka. Ak napríklad infografika ostane zverejnená na webe, nikto o nej nenapíše, nebude zdieľaná na sociálnych sieťach, tak potom sa  nejedná  o inbound marketing ale o vyhodené peniaze.

 

P.S: Aj tento článok spadá do môjho dnešného ranného ibound marketingu, nakoľko poskytuje tipy, ktoré môžu byť pre niekoho užitočné. Budem ho postupne dopĺňať, pretože bol robený dosť narýchlo. Ale aj tak budem rád, ak budete zdieľať a komentovať…

 

Otázka pre čitateľov tohto článku: Je PPC súčasťou inbound marketingu? Podla mňa do určitej miery áno.

2 Responses

  1. Janka píše:

    Niektoré tipy sa dajú dobre využiť len to chce pohnúť rozumom. Vytvoriť kvalitnú infografiku, ktorá vyvolá reakciu u audiencie nie je také jednoduché, to isté sa dá aplikovať na celý inbound marketing…

  2. Vytvoriť kvalitnú infografiku naozaj nie je jednoduché. Grafické vyobrazenia nič nehovoriacich čísel alebo nezaujímavých informácií je ale bohužial v poslednej dobe bežnou realitou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *